PROBLEMA CLIENTULUI EVIDENȚIATĂ ÎN DOCUMENT
Clientul a încheiat un contract de vânzare -cumpărare cu o companie de construcții prin care cea din urmă s-a obligat la realizarea unor lucrări de proiectare. Potrivit unor circumstanțe specifice, contractul a încetat iar beneficiarul s-a adresat unei alte companii în scopul finalizării lucrărilor. În urma recepționării construcției, clientul a descoperit , cu mijloace proprii, probleme de proiectare care afectează performanțele de izolare termică ale construcției. Au fost constatate punți termice la nivelul plafonului și fundației (împreună cu trotuarul perimetral) care au determinat valori ale coeficienților de transfer în afara limitelor din normativul C107/2005 cu modificările din Ordinul 2513/2010.
TEME PRINCIPALE IDENTIFICATE ÎN DOCUMENT:
1.Viciile ascunse
Art.1.707 al. (1) Cod Civil prevede obligația vânzătorului de a garanta cumpărătorul împotriva oricăror deficiențe care la data predării bunului nu ar putea fi descoperite fără asistența unui profesionist. Un aspect important reprezintă faptul că viciul/ deficiențele trebuie să existe la momentul predării bunului.
- Termenele legale
Legislația în vigoare prevede un termen de 3 ani în care partea nemulțumită poate iniția tragerea la răspundere a celeilalte împotriva unor vicii ascunse a construcției. Termenul începe din ziua predării sau din ziua receptionarii. Codul CIvil prevede o excepție, astfel, dacă defecțiunile sunt descoperite anterior , termenul va începe din ziua în care acestea au fost sesizate de către cumpărător.
Totuși, facem trimitere la prevederile Legii 10/1995 care , în situația dată se vor aplica prioritar, care prevăd că “Proiectantul, specialistul verificator de proiecte atestat, fabricantii si furnizorii de materiale si produse pentru constructii, executantul, responsabilul tehnic cu executia autorizat, dirigintele de santier autorizat, expertul tehnic atestat” răspund pentru deficiențele ascunse ale construcției pentru un termen de 10 ani de la data predării. Iar în cazul în care nu au fost respectate normele de proiectare și de execuție, aceștia vor răspunde pe întreaga durată de existență a construcției.
- Exonerarea de răspundere
Codul Civil prevede anumite situații în care antreprenorul nu va răspunde pentru deficiențele lucrării și anume:
- dacă se probează culpa arhitectului sau a inginerului, sau a planurilor realizate de aceștia, care au contribuit la realizarea construcției
- dacă se probează culpa beneficiarului în deciziile privitoare la alegerea terenului corespunzător, alegerea experților , metodele de lucru etc. Este important să menționăm că dacă antreprenorul a sesizat respectivele deficiențe pe parcursul realizării lucrărilor, se va reține vinovăția companiei.
PROBLEMELE CLIENTULUI:
– Performanțe scăzute de izolare termică ale locuinței
– Apariția unor punți termice la plafon și fundație
– Coeficienți de transfer termic în afara limitelor normativelor în vigoare
– Posibilitatea de a nu putea proba sau cuantifica prejudiciul în caz de litigiu
Defecțiunile identificate în cadrul construcției au creat o problemă în cantitatea coeficienților de transfer termic care încalcă normele legale. Clientul riscă pierderi financiare impunătoare pentru a remedia viciile construcției. De asemenea, există riscul și frica de a nu obține plata unor despăgubiri din partea părților responsabile.
PROBLEMELE CLIENTULUI REZUMATE:
– Costuri suplimentare pentru remedierea viciilor ascunse
– Disconfort din cauza pierderilor de căldură
– Frustrare din cauza lipsei de reacție din partea persoanelor responsabile
– Temerea de a nu-și recupera integral prejudiciul suferit