L E G E
pentru modificarea și completarea Legii nr. 10/1995 privind
calitatea în construcții și pentru modificarea și completarea Legii
nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții

Art. I. – Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 765 din
30 septembrie 2016, cu modificările şi completările ulterioare, se
modifică și se completează după cum urmează:
1. La articolul 22, literele b) și f) se modifică și vor avea
următorul cuprins:
„b) obţinerea acordurilor şi a avizelor prevăzute de lege, precum
şi a autorizaţiei de construire și acordului/autorizației administratorului
drumului pentru realizarea branșamentelor la rețelele de utilități ale
infrastructurii edilitare, cu plata taxelor de racordare aferente
branșamentelor;
……………………………………………………………………………………………………..
f) efectuarea recepției la terminarea lucrărilor de construire
pentru lucrările prevăzute în autorizația de construire, numai împreună cu
recepția la terminarea lucrărilor branșamentelor la infrastructura
2
tehnico-edilitară aferente ansamblurilor de locuințe individuale și
colective, construcțiilor de utilitate publică și căilor de acces;”
2. La articolul 22, după litera f) se introduce o nouă literă,
litera f1
), cu următorul cuprins:
„f1
) efectuarea recepției finale la expirarea perioadei de
garanție;”
3. La articolul 22, literele h) și i) se modifică și vor avea
următorul cuprins:
„h) expertizarea construcţiilor, mai puțin a instalațiilor/rețelelor
edilitare de către experţi tehnici atestaţi, în situaţiile în care la aceste
construcţii se execută lucrări de natura celor prevăzute la art. 18 alin. (2).
Modificarea instalațiilor/rețelelor edilitare aferente construcțiilor
expertizate se realizează în baza unor documentații tehnice elaborate și
avizate în conformitate cu prevederile legale;
i) predarea către proprietar a construcției numai după admiterea
recepției la terminarea lucrărilor de construcții și punerea în funcțiune a
branșamentelor autorizate și definitive la rețelele de utilități publice ale
infrastructurii edilitare, atât în cazul investițiilor noi, cât și în cazul
intervențiilor la construcțiile existente care nu au fost utilizate pe timpul
execuției lucrărilor de construcții.”
4. După articolul 22 se introduce o nouă secțiune, secțiunea 11
,
cuprinzând articolul 221
, cu următorul cuprins:
„SECȚIUNEA 11
Obligații și răspunderi ale operatorilor serviciilor de utilități publice
Art. 221
. – Execuția lucrărilor de racordare/branșare se face în
baza contractelor de execuție încheiate cu constructorii atestați și se
realizează în termenele prevăzute în contractul de racordare.”
3
5. La articolul 27, literele g) și h) se modifică și vor avea
următorul cuprins:
„g) darea în folosință a construcției numai după admiterea
recepției la terminarea lucrărilor și punerea în funcțiune a branșamentelor
autorizate și definitive la rețelele de utilități publice ale infrastructurii
edilitare, atât în cazul investițiilor noi, cât și în cazul intervențiilor la
construcțiile existente care nu au fost utilizate pe timpul execuției
lucrărilor de construcții, preluarea acesteia și obținerea autorizațiilor
potrivit legii;
h) permiterea utilizării construcției numai după admiterea
recepției la terminarea lucrărilor și preluarea construcției, având puse în
funcțiune și recepționate, de către proprietarul investitor/proprietarul
inițial, toate branșamentele la utilitățile edilitare corespunzător avizelor
furnizorilor de utilități anexă la autorizația de construire.”
6. La articolul 36, partea introductivă și litera j) a punctului I
se modifică și vor avea următorul cuprins:
„I. de la 1.000 lei la 100.000 lei:
……………………………………………………………………………………………………..
j) nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art. 22 lit. f), f1
) şi i) şi
art. 27 lit. g) şi h);”
Art. II. – Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării
lucrărilor de construcții, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 933 din 13 octombrie 2004, cu modificările și completările
ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, după alineatul (1) se introduce un nou
alineat, alineatul (11
), cu următorul cuprins:
„(11
) Pentru realizarea lucrărilor de construcții și/sau deviere care
privesc exclusiv racordarea/branșarea la rețelele tehnico-edilitare existente
în zonă, acordul/autorizația administratorului drumului se emite de
autoritățile competente în numele operatorilor de rețele tehnico-edilitare, pe
baza cererii formulate de beneficiarul obiectivului și în considerarea
4
drepturilor legale de care beneficiază operatorul de rețea. Autorizațiile de
construire pentru imobil și acordul/autorizația administratorului drumului
pentru instalațiile de racordare la utilități se emit concomitent.
Imposibilitatea emiterii unui/unei acord/autorizații al/a administratorului
drumului pentru realizarea instalației de racordare la una din utilități nu va
bloca procesul de emitere a celorlalte autorizații de construire pentru imobil
și alte utilități.”
2. La articolul 3 alineatul (1), litera c) se modifică si va avea
următorul cuprins:
„c) lucrări de construire, reconstruire, modificare, extindere,
reparare, modernizare și reabilitare privind căile de comunicație de orice fel,
drumurile forestiere, lucrările de artă, rețelele și dotările tehnico-edilitare,
lucrările hidrotehnice, amenajările de albii, lucrările de îmbunătățiri funciare,
lucrările de instalații de infrastructură, lucrările pentru noi capacități de
producere, transport, distribuție a energiei electrice și/sau termice, precum și
de reabilitare și retehnologizare a celor existente;”
3. La articolul 4, litera d) se modifică și va avea următorul
cuprins:
„d) de primarii sectoarelor municipiului București, pentru
lucrările care se execută în teritoriul administrativ al sectoarelor, cu
excepția celor prevăzute la lit. c), inclusiv monumente istorice din
categoria ansamblurilor și siturilor;”
4. La articolul 6 alineatul (1), litera c) se modifică și va avea
următorul cuprins:
„c) stabilesc lista cuprinzând avizele/acordurile necesare în
vederea autorizării executării lucrărilor de construire;”
5. La articolul 7, partea introductivă a alineatului (1) se
modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 7. – (1) Autorizația de construire se emite pentru
executarea lucrărilor de bază și a celor aferente organizării executării
5
lucrărilor, în cel mult 30 de zile de la data depunerii documentației pentru
autorizarea executării lucrărilor de construcții, care cuprinde, în copie,
următoarele documente:”
6. La articolul 7 alineatul (1), după litera c) se introduce o
nouă literă, litera c1
), cu următorul cuprins:
„c1
) documentația tehnică – D.T și pentru acordul/autorizația
administratorului drumului executate pe domeniul public la infrastructura
tehnico-edilitară existentă în zonă;”
7. La articolul 7, alineatul (164
) și litera a) a alineatului (20)
se modifică și vor avea următorul cuprins:
„(164
) Pentru lucrările la infrastructura de transport și/sau
tehnico-edilitară de interes public, finanțate prin programe
guvernamentale sau fonduri externe, autorizațiile de construire se pot
emite în baza studiului de fezabilitate sau a documentației de avizare a
lucrărilor de intervenție și a proiectului P.A.C./P.A.D., urmând ca avizele
și acordurile prevăzute de lege să fie obținute până la încheierea executării
lucrărilor realizate în baza proiectului tehnic.
……………………………………………………………………………………………………..
a) să stabilească conținutul-cadru al documentațiilor specifice
necesare pentru emiterea avizelor/acordurilor, lista altor documente și
condiții specifice necesare, precum și modul de calcul final al
taxelor/tarifelor pentru avizele/acordurile emise, pe care le pun la dispoziția
publicului și autorităților administrației publice competente, potrivit
prezentei legi, pe pagina proprie de internet și prin afișare la sediu;”
8. La articolul 11 alineatul (1), literele l) și m) se abrogă.
9. La articolul 11 alineatul (7), după litera c) se introduc trei
noi litere, literele d) – f), cu următorul cuprins:
„d) lucrări de branșamente aeriene în zonele în care nu sunt
interzise prin regulamentul local de urbanism;
6
e) lucrări de branșamente și racorduri executate pe domeniul
public la infrastructura tehnico-edilitară existentă în zonă, cu
acordul/autorizația administratorului drumului;
f) montarea pe clădiri, anexe gospodărești și pe sol a sistemelor
fotovoltaice pentru producerea energiei electrice de către prosumatori așa
cum sunt ei definiți la art. 2 lit. x1
) din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea
sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de
energie, republicată, cu modificările și completările ulterioare, şi/sau a
panourilor solare pentru încălzirea sau prepararea apei calde pentru
consumul casnic, cu înştiinţarea prealabilă a autorităţilor administraţiei
publice locale şi cu respectarea legislaţiei în vigoare. Sistemele
fotovoltaice şi/sau panourile solare vor fi susţinute de o structură formată
din elemente constructive capabile să asigure stabilitatea întregului
ansamblu și să preia încărcările rezultate din greutatea proprie a acesteia
și a panourilor, precum şi cele rezultate din acţiunea vântului şi a
depunerilor de zăpadă.ˮ
10. La articolul 12, alineatul (1) se modifică și va avea
următorul cuprins:
„Art. 12. – (1) Autorizațiile de construire sau de desființare,
emise cu încălcarea prevederilor legale, pot fi anulate de către instanțele
de contencios administrativ, potrivit legii, ca urmare a introducerii acțiunii
de către prefect, în urma activității de control a Inspectoratului de Stat în
Construcții – I.S.C.”
11. La articolul 26 alineatul (1), litera b) se modifică și va
avea urmatorul cuprins:
„b) executarea sau desființarea, cu nerespectarea prevederilor
autorizației, a lucrărilor prevăzute la art. 3 alin. (1), cu excepția celor
prevăzute la lit. b), c), e) și g) și la art. 11 alin. (7) lit. e), precum și
continuarea executării lucrărilor autorizate fără solicitarea unei noi
autorizații de construire în situațiile prevăzute la art. 7 alin. (15), de către
investitor și executant;”
7
12. La articolul 26 alineatul (2), liniuța a patra se modifică și
va avea următorul cuprins:
„– de la 5.000 lei la 20.000 lei, cele prevăzute la
lit. b), d), e) și e
1
);”
13. La articolul 27, alineatele (3) și (4) se modifică și vor avea
următorul cuprins:
„(3) Contravenţiile prevăzute la art. 26 alin. (1), cu excepţia celor
de la lit. h), h1
), i) – k) și o), se constată şi se sancţionează de către
compartimentele de specialitate cu atribuţii de control ale autorităţilor
administraţiei publice locale ale judeţelor, municipiilor, sectoarelor
municipiului Bucureşti, oraşelor şi comunelor, pentru faptele săvârşite în
unitatea lor administrativ-teritorială sau, după caz, în teritoriul administrativ
al sectoarelor municipiului Bucureşti, potrivit competenţelor de emitere a
autorizaţiilor de construire/desfiinţare.
……………………………………………………………………………..
(4) Contravenţiile prevăzute la art. 26 alin. (1) lit. h), h1
), i) – k)
și o) se constată şi se sancţionează numai de către organele de control ale
Inspectoratului de Stat în Construcţii.”
14. La articolul 37, alineatul (6) se modifică și va avea
următorul cuprins:
„(6) Dreptul de proprietate asupra construcțiilor se înscrie în
cartea funciară în baza unui certificat de atestare, care să confirme că
edificarea construcțiilor s-a efectuat conform autorizației de construire și
că există proces-verbal de recepție la terminarea lucrărilor, sau, după caz,
a unei adeverințe/unui certificat de atestare a edificării construcției. În
cazul construcțiilor pentru care execuția lucrărilor s-a realizat fără
autorizație de construire, iar împlinirea termenului de prescripție prevăzut
la art. 31 nu mai permite aplicarea sancțiunilor, certificatul de
atestare/adeverința privind edificarea construcției va fi emis/emisă în baza
unei expertize tehnice cu privire la respectarea cerințelor fundamentale
aplicabile privind calitatea în construcții, inclusiv cu încadrarea în
reglementările de urbanism aprobate, care să confirme situația actuală a
8
construcțiilor și respectarea dispozițiilor în materie și a unei documentații
cadastrale. În situația în care în expertiza tehnică se constată
neîndeplinirea tuturor cerințelor fundamentale și a celor relative la
încadrarea în reglementările de urbanism, nu se eliberează certificatul de
atestare/adeverința privind edificarea construcției.”
15. La articolul 45, alineatele (11
) și (13
) se modifică și vor
avea următorul cuprins:
„(11
) Autoritățile administrației publice de la nivel județean și de
la nivelul municipiilor reședință de județ competente au obligația de a
organiza în cadrul structurilor de specialitate Comisia pentru acord unic,
denumită în continuare C.A.U., în vederea obținerii, contra cost, în
condițiile legii, la cererea solicitantului, a avizelor și acordurilor necesare
autorizării executării lucrărilor de construcții prin emiterea acordului
unic, pe baza documentației pentru autorizarea executării lucrărilor de
construire/desființare, însoțită de documentațiile tehnice de avizare
specifice, depuse în format electronic.
……………………………………………………………………………………………………..
(13
) Obţinerea avizelor și acordurilor se poate realiza fie direct
de către solicitant sau împuterniciţii acestora, anterior depunerii
documentaţiei tehnice pentru autorizarea construcţiei, fie prin intermediul
C.A.U. la cererea solicitantului, potrivit alin. (11
).”
16. La articolul 45, după alineatul (14
) se introduc unsprezece
noi alineate, alineatele (15
) – (115), cu următorul cuprins:
„(15
) În situația depunerii documentațiilor prevăzute la alin. (11
)
exclusiv în format electronic, acestea vor fi semnate cu semnătură electronică
calificată sau avansată, definite potrivit prevederilor art. 3 pct. 11 și 12 din
Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European și al Consiliului
din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică și serviciile de încredere
pentru tranzacțiile electronice pe piața internă și de abrogare a Directivei
1999/93/CE, de către toți specialiștii prevăzuți de lege, corespunzător
dreptului de practică profesională dobândit de aceștia, documentul având
aceeași valoare juridică cu cele din format scriptic.
9
(16
) Relaţiile funcționale, atribuţiile, precum şi asigurarea
ritmicității funcţionării C.A.U. se stabilesc prin regulamente de
organizare şi funcţionare, care se aprobă prin dispoziție a primarului,
respectiv a președintelui consiliului județean, la propunerea arhitectuluișef sau a persoanei cu responsabilitate în domeniul amenajării teritoriului
şi urbanismului conform legii.
(17
) Pe bază de protocoale încheiate între autoritățile
administrației publice locale și emitenții de avize și acorduri, C.A.U. se
compune din:
a) specialişti provenind din structura proprie a aparatului
administraţiei publice locale, care asigură și secretariatul comisiei;
b) reprezentanţii delegaţi ai tuturor societăţilor care administrează
și/sau furnizează utilitățile urbane-avizatori;
c) reprezentanţii împuterniciţi ai serviciilor descentralizate ale
administraţiei publice centrale în domeniile prevenirii şi stingerii incendiilor,
apărării civile şi protecţiei sănătăţii populaţiei, prevăzute de lege;
d) reprezentanții altor instituții emitente de avize și acorduri
relevante, după caz.
(18
) Secretariatul C.A.U. organizat în cadrul structurii de
specialitate preia documentațiile și verifică respectarea condițiilor din
certificatul de urbanism depus de solicitanți. În situația în care
documentația depusă nu respectă cerințele urbanistice care să permită
continuarea procedurii de avizare-autorizare, returnează solicitantului
documentația neconformă. În situația respectării cerințelor urbanistice,
transmite documentațiile de avizare, prin intermediul punctului unic de
contact https://www.edirect.e-guvernare.ro/ către fiecare reprezentant al
avizatorilor prevăzut în certificatul de urbanism. Secretariatul C.A.U.
urmărește emiterea avizelor în termenele prevazute de lege, iar în cazul
depășirii acestora, sesizează Inspectoratul de Stat în Construcții – I.S.C.
pentru aplicarea sancțiunilor conform legii.
(19
) C.A.U. are caracter permanent și îşi desfăşoară activitatea de
regulă prin procedură scrisă electronică, prin intermediul punctului unic
de contact https://www.edirect.e-guvernare.ro/ și, în situațiile în care se
impune, prin reuniuni de lucru la sediul primăriei/consiliului județean.
10
C.A.U. se întrunește ori de cate ori este nevoie pentru emiterea acordurilor
unice, cu respectarea termenelor legale.
(110) C.A.U. are cel puţin următoarele atribuţii principale:
a) primește, prin intermediul secretariatului, documentațiile
tehnice de avizare specifice, depuse în format electronic;
b) analizează documentațiile în conformitate cu legislația
specifică în vederea emiterii avizelor/acordurilor;
c) în situaţiile în care emitenții de avize/acorduri consideră
necesare completări sau modificări ale documentaţiei, C.A.U. analizează
solicitările în cauză și modul în care acestea influențează condițiile
tehnice impuse prin alte avize și conduc la modificarea soluției,
comunicând aceste aspecte atât solicitantului, cât și avizatorilor afectați;
d) transmite secretariatului avizele obținute prin C.A.U. şi
propunerea de acord unic în vederea informării solicitantului și continuării
procedurii de autorizare a executării lucrărilor de construire.
(111) În situația în care solicitantul optează pentru obținerea
avizelor și acordurilor prin intermediul C.A.U., taxele și tarifele pentru
emiterea avizelor și acordurilor cerute prin certificatul de urbanism se
suportă de solicitant, cuantumurile taxelor fiind stabilite de emitenții
avizelor și acordurilor, care se calculează potrivit reglementărilor legale
specifice fiecărui domeniu de avizare și se comunică emitenților de
autorizații de construire/desființare.
(112) După obținerea avizelor, autoritatea publică emite acordul
unic pe baza propunerii C.A.U., în baza căruia se achită taxele aferente
avizelor/acordurilor emise și se continuă procedura de autorizare.
(113) Solicitantul achită la casieria primăriei/consiliului județean
sau prin intermediul https://www.ghiseul.ro/ghiseul/public taxele pentru
avizele și acordurile solicitate prin certificatul de urbanism în baza
dispozițiilor de plată emise de către secretariatul C.A.U. în ziua depunerii
documentelor, chitanțele atașându-se la cererea pentru obținerea avizelor și
acordurilor prin intermediul C.A.U. Taxele intră într-un cont colector (sume
de mandate) de unde se virează către emitenții avizelor/acordurilor în
maximum 24 de ore de la primire.
11
(114) În vederea emiterii acordului unic prin intermediul C.A.U.,
pentru emiterea autorizaţiilor de construire, consiliile judeţene şi locale
vor stabili taxe în condiţiile legii.
(115) În cazul plăților efectuate prin https://www.ghiseul.ro/ghiseul/public,
acestea se vor pune la dispoziția instituției emitente în format electronic.”
Art. III. – (1) În termen de maximum 60 de zile lucrătoare de la
intrarea în vigoare a prezentei legi, autoritățile administrației publice locale
care organizează C.A.U. și instituțiile emitente de avize se înregistrează în
portatul P.C.U. electronic https://www.edirect.e-guvernare.ro/.
(2) Autoritățile administrației publice locale deja înregistrate în
portalul https://www.edirect.e-guvernare.ro/, crează un cont distinct pentru
funcționarea acesteia și efectuarea procedurilor specifice de avizare.
Art. IV. – În termen de maximum 90 de zile lucrătoare de la
intrarea în vigoare a prezentei legi autoritățile administrației publice
locale împreună cu emitenții de avize și acorduri aprobă fluxurile și
configurarea procedurilor specifice prin intermediul punctului unic de
contact https://www.edirect.e-guvernare.ro/.
Art. V. – Prevederile art. 22 lit. f) și f1
) și ale art. 36 pct. I lit. j)
din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, astfel cum acestea au fost
modificate și completate prin prezenta lege, intră în vigoare la 30 de zile
de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
12
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României,
cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia
României, republicată.

 

Discutam pe Whatsapp
Aveti nevoie de Ajutor ?
Conversația inițiala de 15 minute este gratuita. Descrieți problema si aflați cum va pot ajuta
Cu stima,
Paul Dumbravanu
Aboneaza-te

Alerte de investitie

Nu rata nimic! Inscrie-te la newsletter-ul nostru si vei primi din timp cele mai relevante alerte