Cum pot lucra proprietarii cu chiriașii afectati de coronavirus?

Barurile au fost nevoite să își încheie activitatea, restaurantele și-au schimbat activitatea pentru a livra la domiciliu.

Cu venituri mici sau fără venituri, antreprenorii consideră că este dificil să își acopere cheltuielile, inclusiv chiriile. Acum mai mult ca oricând, este important ca proprietarii de spatii comerciale să lucreze alături de chiriașii lor.

În cazul fortei majore, ce se întâmplă cu proprietarii?

Teama de răspândire a virusului și ordonanțele militare de auto-izolare, au dus la o blocare stranie a economiei noastre. Această blocare a avut un impact masiv asupra industriei ospitaliere, a vânzării cu amănuntul și  divertismentului, dar a trecut rapid la producție și servicii profesionale. Înfruntând cheltuieli fără venituri, aceste firme trimit angajații în șomaj tehnic.

Mulți antreprenori fac tot posibilul pentru a opri pierderea banilor, însă unele cheltuieli precum ratele creditelor ipotecare vor continua sa se adune pentru viitor indiferent de mediul economic.

Așadar, ce se va întâmpla cu proprietarii, care și aceștia la rândul lor sunt preocupați de cheltuielile proprii?

Amintiți-vă că trecem cu toții prin această criză. Chiriașii dumneavoastră sunt la fel de îngrijorați să-și acopere cheltuielile. Atât chiriașii cât și proprietarii vor trebui să lupte împreună în următoarele câteva luni. Dacă decideți să jucați handball și să nu ajungeți la un rezultat cu chiriașii dumneavoastră, există șanse reale că aceștia să fie obligați să rezilieze contractul permanent. Toți suntem de acord că rezilierea contractului este cel mai rău caz pentru ambele părți. 

Nu numai că rezilierea contractului va duce la părăsirea proprietății dar probabil și posibilitatea de a nu reuși să ocupati spațiul până când această epidemie va trece. 

Gândiți-vă: firmele nu încearcă să redeschidă noi locații în acest moment. Va dura ceva timp pentru ca piața de inchirieri comerciale să isi revina cu adevărat de la coronavirus, dar vor fi de asemenea multe proprietăți vacante cu proprietari disperați să le ocupe. Este în interesul dumneavoastră și al chiriașului dumneavoastră să lucrați împreună. 

 

Cu toate că situația noastră actuală nu va fi o problema pentru unii dintre chiriașii dumneavoastră, va recomand cu mare încredere să aveți un plan de urgență.

Comunicați din vreme si frecvent.

Ar fi ideal să îi căutați și să aveți o conversație. Dacă încă nu v-au contactat, ar putea fi pentru că le este teama de modul în care veți acționa.

Recomand un apel telefonic sau o întâlnire personală. NU un e-mail. 

Luați initiativa și lucrați împreună cu chiriașii pentru a găsi potențiale variante.

Ceva De ținut minte: chiriașul dumneavoastră este probabil într-un moment de dificultate din punct de vedere economic. Această afacere – traiul sau – s-a oprit complet doar în câteva săptămâni. Emoțional, este un moment foarte solicitant. 

În perioade de mare presiune, poate fi foarte ușor pentru oameni să se enerveze. Cel mai bine este să intrați în această conversație cu calm.

Scopul dumneavoastra este să va asigurati că plateste o parte din cheltuieli, daca nu își poate permite să achite 100% din plățile lunare obișnuite. 

Cu toate acestea, dacă nu reușește să facă asta, avem un scenariu și pentru acest caz.

Înainte de a contacta chiriașii ar trebui să revizuiți contractul de închiriere pe care îl aveți in vigoare. Contractele de închiriere sunt documente care se pot adapta între chiriași și proprietari, așadar orice intenție de a discuta poate fi deja acoperită de contractul de închiriere (deși, în cazul Coronavirus, este foarte puțin probabil). 

 

 

Opțiuni potențiale de renegociere

O reducere parțială a chiriei este, după părerea mea, cea mai bună varianta atât pentru chiriaș cât și pentru proprietar.

  1. Oferirea reducerii parțiale a chiriei. 

O reducere parțială a chiriei este, după părerea mea, cea mai bună varianta atât pentru chiriaș cât și pentru proprietar.

Dumneavoastră, în calitate de proprietar trebuie să încasați în continuare o anumită chirie pentru a vă acoperi cheltuielile, în timp ce chiriașul primește o reducere a obligațiilor sale per total.

În acest scenariu, v-ați putea oferi să încasați doar o parte din chirie pentru o perioada determinată de timp – probabil în următoarele 30-60 de zile până când se preconizează încheierea pandemiei. Deci, în loc să încasați 100% din chirie, oferiți 25%-50% reducere din chiria lunară pentru următoarele 3 luni. Dacă acordați unui chiriaș 50% din chiria pe două luni, aceasta este, în esență, o lună gratuită de închiriere, dar este posibil să vă acoperiți cheltuielile. 

Recomandarea mea aici este să adăugați lunile suplimentare printr-un act aditional la contractul de închiriere. Sunt proprietari care oferă până la 85% reducere la chiria pentru două luni, dar adaugă 4-6 luni suplimentare la finalul contractului de închiriere. Această situație este ideală pentru orice proprietar, pentru că, da, trebuie să reduci unele pierderi acum, dar adaugi valoarea la final. Dacă sunteți sigur că afacerea chiriașului isi revine, acel discount este pe termen lung și ar putea ajuta la  cresterea loialității chiriașului. 

2. Ajutați-i să subînchirieze o porțiune din spațiul lor

Există multe firme mici care nu își pot permite propriul spațiu. 

Într-o subînchiriere, proprietarul permite chiriașului să închirieze o parte din spațiul sau către o terță parte. Această subînchiriere nu afecteaza contractul de închiriere pe care îl aveți deja cu chiriașul și trebuie să respecte toate regulile și reglementările contractului actual de închiriere.

Chiriașul dumneavoastră ar putea oferi un spațiu de birou sau un depozit acestor mici întreprinderi.

Desigur, veți putea să verificați sublocatarul în același mod cum faceți cu un chiriaș obișnuit. De asemenea, asigurați-vă că îi reamintiți chiriașului că sublocatarul lor trebuie să respecte clauzele din contractul de închiriere principal.

3. Oferiți reducerea totală a chiriei

Reducerea totală a chiriei este o măsură drastică, dar dacă ați epuizat alte opțiuni, poate fi singura alegere.

Acest scenariu ar trebui să funcționeze dacă sunteți suficient de puternic din punct de vedere financiar pentru a rezista câteva luni fără chirie și nu vă temeți de eventuala insolvență a chiriașului.

Neplata integrala a chiriei nu este un semn bun pentru sănătatea afacerii chiriașului.

Cu toate acestea, dacă aveți o relație suficient de bună și  încredere în chiriașii dumneavoastră, această cale ar putea fi cea potrivită. Dacă veți face o oferta atât de generoasă pentru a vă ajuta chiriașul pe termen scurt, ar trebui să fie compensat riscul pe care îl asumați. Adăugarea unui termen suplimentar la sfârșitul contractului de închiriere, majorarea chiriei sau negocierea oricăror exclusivități, sunt modalități bune pentru a obține ceva de la chiriaș în schimb. 

  1. Amânarea plății chiriei

O amânare a chiriei este procedura în care dumneavoastră dați chiriașului opțiunea de a nu plăti chiria, dar va trebui să o achite la o dată ulterioară. Acest scenariu este exact ceea ce probabil va face creditorul cu plata creditului dumneavoastră. Deși chiriașul nu va plăti chiria acum, va trebui să o plătească la un moment dat. Fie că perioada se întinde la 2 luni sau la 2 ani. Unii proprietari vor prefera să diminueze costul pe perioada rămasă a contractului de închiriere, iar acest lucru poate fi cel mai ușor de suportat pentru un chiriaș. Alți proprietari ar putea solicita că acesta să fie scadent în decursul anului. Amânările de chirie sunt o opțiune bună dacă chiriașul dumneavoastră nu își poate permite să plătească nicio chirie. Aveți o mâna bună de jucat aici, având în vedere că banca ar putea cere același lucru de la dumneavoastră ca proprietar.

  1. Respectați contractul de închiriere in forma initiala

Dacă cele 3 scenarii de mai sus nu s-au rezolvat și nu puteți ajunge la un acord cu chiriașul, va trebui să reveniți la documentul original: contractul de închiriere inițial.

Recomand întotdeauna proprietarilor să-și consulte avocatul în legătură cu încheierea actelor aditionale înainte de a lua orice decizie. 

Aveți întrebări în legătură cu situația dumneavoastră?

Nu ezitați să mă contactați direct. M-aș bucura să vă revizuiesc contractul de închiriere pentru a vedea dacă putem face ceva pentru a va ajuta.  

Este ideal să aveți întotdeauna o echipă de profesioniști pentru scenarii de genul celor de mai sus, așadar va puteți consulta avocatul  pentru a obține o idee despre ceea ce ei observă pe piață. 

Discutam pe Whatsapp
Aveti nevoie de Ajutor ?
Conversația inițiala de 15 minute este gratuita. Descrieți problema si aflați cum va pot ajuta
Cu stima,
Paul Dumbravanu
Aboneaza-te

Alerte de investitie

Nu rata nimic! Inscrie-te la newsletter-ul nostru si vei primi din timp cele mai relevante alerte